Technologie in, op of rond het lichaam maakt de mens steeds slimmer

nissannismosmartwatch

Zes varianten van 'intieme technologie', technologie die in, op of rond het lichaam aanwezig is, zorgen ervoor dat de slimheid van de smartphone verschuift naar meer slimheid aan het lijf. Dit stelt althans het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT) van IT-dienstverlener Sogeti.

De technologische ontwikkelingen die Sogeti in de toekomst verwacht zijn biohackables, augmentables, enchantables, swallowables, wearables en surroundables. Biohackables is de meest baanbrekende ontwikkeling en heeft tot doel om menselijke beperkingen te overstijgen. Het gaat om technologie die in het lichaam wordt geïmplanteerd om de mens te verbeteren. Een voorbeeld is de 34-jarige Rich Lee, die in 2013 magneten in zowel zijn tragus als het kleine uitsteeksel voor het oorkanaal liet implanteren. In combinatie met een halsketting fungeren deze magneten als ingebouwde speakers.

Augmentables

Augmentables zijn onder andere de Google Glass en vermeende Apple iWatch. Deze categorie maakt gebruik van data uit de omgeving van de gebruiker en is bedoeld om zintuigen zowel aan te vullen als te versterken. De meeste augmentables zijn al wel in ontwikkeling, maar bevinden zich alleen nog binnen de muren van R&D-afdelingen of zijn nog in bètafase. Enchantables zijn alledaagse objecten waar de mens gebruik van maakt, maar die nu met intelligente technologie worden uitgerust. Een voorbeeld is GlowCaps van Vitaly. Dit is een slim medicijndoosje dat gebruikers waarschuwt zodra zij hun medicijn moeten innemen.

Swallowables is technologie in het lichaam die interne lichaamsdata een interface geeft. Een voorbeeld is een digitale pil die door Motorola in samenwerking met Proteus Digital Health is ontwikkeld. De pil werkt zodra deze is doorgeslikt met elektroden van magnesium en koper de vereiste elektriciteit op via het maagzuur. Vervolgens zendt de pil een uniek 18-bits signaal uit dat als 'authentificatie token' kan worden gebruikt. De pil kan hierdoor worden gebruikt als een soort digitaal identiteitsbewijs en geeft de drager toegang tot specifieke ruimtes, computers of bestanden.

Wearables

Wearables is technologie die op het lichaam kan worden gedragen. Dit is volgens VINT op dit moment de meest zichtbare vorm van draagbare technologie. De technologie is voornamelijk gericht op interne lichaamsdata. Voorbeelden die nu al op de markt zijn zijn de activity trackers van JawBoneUp, Nike en FitBit. Ook de smartwatches van Samsung en Pebble zijn echter een voorbeeld. Bij Surroundables gaat het om een combinatie van interne lichaamsdata en ge omgeving. Nissan experimenteert bijvoorbeeld met de Nismo-smartwatch, een horloge dat autorijden veiliger moet maken. Het horloge geeft gebruikers specifieke informatie via een speciale app op de smartphone. Denk hierbij aan de gemiddelde snelheid, het brandstofverbruik en het onderhoudsschema van het voertuig.

De ontwikkelingen zijn geïdentificeerd in het kader van het 'Internet-of-Things'-onderzoek 'Empathic Things'. Dit trendrapport staat in het teken van zowel internet in, op en om het lichaam als de impact daarvan op mensen en bedrijven.

Meer over
Lees ook
Onderzoek naar groei in Nederlandse datacenters

Onderzoek naar groei in Nederlandse datacenters

CommScope (leverancier van communicatie-infrastructuren en iTRACS-software) en DCIM-specialist CANS hebben in samenwerking met DatacenterWorks en CloudWorks het initiatief genomen om de groei van Nederlandse datacenters in kaart te brengen. Hiertoe is een vragenlijst opgesteld zodat we tot een goed beeld kunnen komen van de trends en verwachtingen1

Gartner: 'Markt voor IT-diensten presteert bovengemiddeld goed'

Gartner: 'Markt voor IT-diensten presteert bovengemiddeld goed'

De wereldwijde IT-uitgaven groeien dit jaar met 2,1% tot 3,7 biljoen dollar. Dit voorspelt Gartner. De verwachting ligt 1,1% lager dan eerdere voorspellingen van het onderzoeksbureau. De markt voor IT-diensten, waar ook clouddiensten onder vallen, presteert bovengemiddeld en groeit dit jaar naar verwachting met 3,8%. De langzamere groei in de ICT-1

BSA: 'Kwart software in Nederland is illegaal'

BSA: 'Kwart software in Nederland is illegaal'

Nederlandse computergebruikers geven aan dat het risico op veiligheidsbedreigingen van malware de belangrijkste reden is om geen illegale software te gebruiken. Gebruikers maken zich in het bijzonder zorgen over indringen door hackers en verlies van data. Desondanks had in 2013 maar liefst een kwart van de software, die was geïnstalleerd op pc’s i1