Interxion en Skillsdojo werken samen voor verbeteren digitale vaardigheden kinderen

Interxion-280-200

Leverancier van datacenterdiensten Interxion: A Digital Realty Company en online educatieplatform Skillsdojo gaan samenwerken om kinderen tussen de tien en veertien jaar te onderwijzen in de rol van datacenters en data in de samenleving.  Samen hebben de bedrijven een module ontwikkeld met onder meer een interactieve datacentergame. De module duurt circa 120 minuten en bestaat uit drie onderdelen – ook wel missies genoemd. De module wordt vanaf 1 februari 2022 kosteloos aangeboden aan zowel basisscholen als middelbare scholen, en bibliotheken.

Kinderen onthouden lesstof het beste door er actief mee bezig te zijn en het echt te ervaren. Lesstof verwerken in games is hier uitermate geschikt voor. In een veilige leeromgeving krijgen de kinderen de mogelijkheid om zelfstandig of klassikaal met de lesstof aan de slag te gaan. De game in de module is uitdagend, werkt motiverend, en is informatief. Verder kunnen leraren de lesstof zelf invullen en vakoverstijgend inzetten. De module kan bijvoorbeeld worden gebruikt als activiteit tijdens een projectweek over internet of digitalisering.

In het eerste deel van de module wordt de voorkennis getoetst en krijgen de kinderen meer informatie over hoe websites, apps en data werken én waar deze data wordt opgeslagen. In het tweede deel gaan ze aan de slag met de datacentergame en leren ze spelenderwijs met allerlei minigames wat nou precies een datacenter is, welke functie de cloud heeft, en hoe datacenters energie opwekken. In het derde en laatste onderdeel blikken de kinderen terug op de datacentergame en leren zij nog een aantal randzaken met betrekking tot data en datacenters.

Inclusieve lesstof

De datacentergame is ontwikkeld door Interxion en VHTO: Expertisecentrum genderdiversiteit in bèta, techniek en IT, een organisatie die de kar trekt in Nederland op deze gebieden. De tech-sector kent een ondervertegenwoordiging van vrouwen, mede doordat het enthousiasme en de interesse in deze sector wegebt gedurende de middelbare schooltijd.

Interxion en Skillsdojo springen hierop in door bijvoorbeeld tijdens de datacentergame mannelijke, vrouwelijke en non-binaire werknemers in verschillende rollen terug te laten komen. Dit legt de nadruk op de gelijke kansen die een carrière in de tech-sector biedt. Interxion en Skillsdojo verwachten dan ook dat meer meisjes geïnteresseerd raken in deze branche, wat uiteindelijk goed is voor de diversiteit.

Verantwoordelijk onderwijs

“De technologische ontwikkelingen gaan ontzettend snel. Denk bijvoorbeeld aan kunstmatige intelligentie, data, nepnieuws en deepfakes”, vertelt Jeroen Storm, mede-oprichter van Skillsdojo. “Kinderen komen hier dagelijks mee in aanraking. Wij vinden het belangrijk dat juist deze groep in staat is om deze technologie te herkennen, bevragen en verantwoordelijk te benutten. Een samenwerking zoals deze stelt ons in staat om waardevolle lessen te maken voor het onderwijs. Games sluiten aan bij de belevingswereld van kinderen en ondertussen leren ze over de technologie die een rol speelt in hun leven.”

“We zijn enorm verheugd dat we deze samenwerking met Skillsdojo aangaan”, vertelt Melissa Scholten, Communications Manager bij Interxion, en actief in verschillende Diversity, Equity en Inclusion (DEI)-initiatieven binnen de datacenterbranche. “Het is belangrijk om interesse in techniek en IT te wekken bij kinderen, en deze vooral te behouden. In samenwerking met Skillsdojo is er interactieve en uitdagende lesstof ontwikkeld waar ruimte is voor de kinderen om een objectieve mening te vormen over de tech-sector en hen de mogelijkheden van deze branche te laten zien.”

De module is per 1 februari 2022 beschikbaar, en is hier te vinden. Tot nu toe zijn eerdere modules van Skillsdojo 350.000 keer voltooid.

 

Meer over
Lees ook
Rackspace: coronapandemie leidt tot blijvende verandering in lesmethode

Rackspace: coronapandemie leidt tot blijvende verandering in lesmethode

Uit onderzoek door Rackspace Technology, leverancier van integrale multicloudoplossingen, blijkt dat nagenoeg alle onderwijs- en onderzoeksinstellingen de lesmethode en -inhoud flink hebben aangepast sinds de uitbraak van de coronapandemie. Het onderzoek ‘How COVID-19 is reshaping campus technology’ toont aan dat het aantal digitale toepassingen b1

Rockwell Automation start met hands-on interactieve training smart manufacturing

Rockwell Automation start met hands-on interactieve training smart manufacturing

Rockwell Automation heeft de start van een interessante, nieuwe digitale leerervaring onder de naam TechEd Tuesdays aangekondigd. De serie trainingen is een uitbreiding van Rockwell’s zeer populaire TechEd EMEA-evenement. De TechEd Tuesdays duren tien weken en bieden een flexibele, interactieve leerervaring met een combinatie van online theorie en1

Breens Network breidt aanbod voor digitale werk- en leeromgeving uit met overname Educator

Breens Network breidt aanbod voor digitale werk- en leeromgeving uit met overname Educator

Breens Network heeft softwareontwikkelaar Educator overgenomen. Met deze acquisitie versterkt Breens Network haar positie als aanbieder van een veilige en betrouwbare werk- en leeromgeving in het onderwijs