EU en VS bereiken akkoord over uitwisseling persoonsgegevens
De Europese Unie (EU) en de Verenigde Staten (VS) hebben een akkoord bereikt over een nieuw verdrag dat de uitwisseling van persoonsgegevens van Europeanen moet beschermen. Het gaat om het ‘EU-US Privacy Shield’.
De uitwisseling van data tussen de EU en VS werd sinds 2000 geregeld via het Safe Harbour verdrag. Dit verdrag werd in oktober echter door het Europees Hof van Justitie ongeldig verklaard, aangezien het de veiligheid van Europese data in de VS onvoldoende waarborgt. De EU en VS kregen van Europese privacywaakhonden officieel tot eind januari de tijd om met een vervangend verdrag te komen. Ondanks dat deze deadline niet is gehaald ligt nu dus alsnog een vervangend verdrag op tafel.
‘Stevige’ verplichtingen
De EU-US Privacy Shield legt Amerikaanse bedrijven die Europese persoonsgegevens willen importeren ‘stevige’ verplichtingen op over de wijze waarop zij deze data verwerken. Deze bedrijven moeten publiekelijk beloven aan deze verplichtingen te zullen voldoen, iets wat door het Amerikaanse Department of Commerce wordt gecontroleerd. Deze belofte maakt het mogelijk het naleven hiervan via de Amerikaanse wet af te dwingen. Daarnaast moeten bedrijven voldoen aan besluitvorming vanuit Europese privacytoezichthouders.
De VS geeft de EU de geschreven garantie dat opsporingsinstanties en inlichtingendiensten ‘duidelijke beperkingen’ opgelegd krijgen met betrekking tot de omgang met Europese data. Ook worden er toezichtsmechanismen ingebouwd om te controleren of diensten die aan deze beperkingen houden. De VS belooft daarnaast geen massasurveillance uit te voeren op Europese persoonsgegevens die met de VS wordt uitgewisseld. Om te controleren of deze regels in de praktijk worden nageleefd komt er een gezamenlijke review door de Europese Commissie en de Amerikaanse Department of Commerce.
Klachten
Indien burgers van zijn mening zijn dat hun data zijn misbruikt in strijd met de EU-US Privacy Shield kunnen zij hierover een klacht indienen bij Europese privacytoezichthouders, die klachten op hun beurt kunnen doorsturen naar de Amerikaanse Department of Commerce of de Federal Trade Commission. Indien burgers vermoeden dat inlichtingendiensten of opsporingsinstanties hun data hebben misbruikt kunnen zij dit melden aan een nieuw aan te stellen ombudsman.
De Europese vice-president Ansip is blij met het nieuwe verdrag. “We zijn tot een sterk raamwerk gekomen voor de datastromen naar de VS. Onze burgers kunnen gerust zijn dat hun persoonlijke data volledig is beschermd. Onze bedrijven, zelfs de kleinste, hebben de juridische zekerheid die zij nodig hebben om hun activiteiten over de Atlantische Oceaan te ontwikkelen. We hebben de plicht de nieuwe overeenkomst nauwlettend te monitoren om zeker te stellen dat hieraan wordt voldaan. De beslissing van vandaag helpt ons bij het opbouwen van een Digitale Interne Markt in Europa, een vertrouwde en dynamische online omgeving. Daarnaast verstevigt het onze nauwe samenwerking met de VS. We zullen samenwerken om het verdrag zo snel mogelijk in te laten gaan”, aldus Ansip.
Reactie Nederland ICT
Nederland ICT laat weten blij te zijn met het akkoord: "Een goed alternatief voor Safe Harbor is essentieel voor het vertrouwen in data en de innovatiekracht van de Nederlandse digitale economie”, zegt directeur Lotte de Bruijn. De branchevereniging benadrukt wel dat het een akkoord op hoofdlijnen is. "Dit is een belangrijke eerste stap, maar de afspraken zullen nog verder uitgewerkt moeten worden tot een duurzame juridische basis voor data-overdracht tussen de Europa en de VS." aldus De Bruijn.
Dossiers
Meer over
Lees ook
‘Ongeldig verklaren van Safe Harbour verdrag legt bom onder gebruik van Amerikaanse cloud’
Het ongeldig verklaren van het Safe Harbour verdrag door het Europees Hof van Justitie legt een bom onder het gebruik van de Amerikaanse cloud. Dit kan een flinke economische impact hebben. Dit zegt internetjurist Arnoud Engelfriet tegenover persbureau ANP. “De rechters zeggen nu dat het nooit had mogen worden besloten. Persoonsgegevens mogen alle1
Zettabox lanceert klanten zelf locatie kiezen waar data wordt opgeslagen
Zettabox lanceert de GeoTool, een tool waarmee klanten kunnen kiezen op welke locatie in Europa zij hun data willen opslaan. Met de tool wil ZettaBox klanten helpen te voldoen aan de nieuwe Europese privacywetgeving. Het bedrijf beschikt over tien datacenters in acht Europese steden. Via de GeoTool kunnen klanten zelf aangeven in welke van deze ti1
Microsoft waarschuwt voor gevolgen van overhandigen Ierse data aan VS
De Amerikaanse overheid wil al sinds 2013 dat Microsoft data overhandigd over een Ierse burger die staat opgeslagen in een Iers datacenter. Microsoft weigert, met een juridische strijd tot gevolg. De Amerikaanse IT-gigant wil dat de rechter de Amerikaanse autoriteiten terugfluit en waarschuwt dat ook de privacy van Amerikanen op het spel staat. Al1



