Blog Tune into the Cloud: Gregor Petri over God is a DJ

Gregor Petri

Ondanks dappere pogingen van Nederland ICT, economische zaken en onvermoeibare aanmoedigingen van Eurocommissaris Kroes, wil het nog niet echt lukken met Nederland Cloudland. Een scherp contrast met Nederland Muziekland.

De muziekindustrie wordt namelijk steeds meer gedomineerd door Nederlandse namen. Na Tiesto, Armin van Buren en Ferry Korsten, zijn het nu Afrojack, Dash Berlin, Nicky Romero, Fedde le Grand, Martin Garrix en Hardwell die de charts aanvoeren (bij nader inzien zijn die namen eigenlijk helemaal niet zo Nederlands als de Dj’s zelf, maar hun succes is er niet minder om).

Dj’s zijn de nieuwe rock stars, inclusief perks als de wereld rondvliegen in privéjets en astronomische gages. Maar in cloud termen zijn Dj’s eigenlijk vergelijkbaar met cloud service brokers, marktpartijen die waarde toevoegen aan standaard producten door deze te aggregeren, te integreren en te customizen.

Over Cloud Service Brokering krijg ik nog dagelijks de vraag - ook van service providers - of dat je van brokering wel kunt leven. ‘Zullen onze klanten wel bereid zijn om te betalen voor het mixen van die standaard producten’? Ongetwijfeld een vraag die ook bij de ouders van de tegenwoordige top Dj’s door het hoofd speelde, als zoonlief weer eens de hele nacht met koptelefoon en laptop op zolder zat. Dat is overigens ook een overkomst met cloud brokering: er zijn geen gigantische investeringen nodig om succesvol te zijn.

Op termijn verwacht ik nog een andere overeenkomst. De meeste Dj’s starten met het verrijken van tracks van bekende wereldsterren, maar in de loop van de tijd nemen ze steeds meer zelf het initiatief, creëren hun eigen tracks en gebruiken daarbij vrijwel onbekende zangers, zangeressen en sessiemuzikanten of zelfs open source samples.

Dit zullen we ook gaan zien bij Cloud Service Brokers. Men begint met het aanbieden van producten met bekende namen zoals Salesforce.com, Microsoft Office 365, Amazon EC2, SAP Hana etc. Maar na een tijdje zal men ook producten onder eigen naam - ofwel private label producten - aanbieden. De kansen voor cloud brokers liggen daarbij niet in het head to head concurreren met de bekende marktleiders, maar in het kiezen van slimme niches, zoals bijvoorbeeld workloads die echt het land niet mogen verlaten, of die moeten voldoen aan lokale regelgeving of inspelen op lokale smaak en gewoontes.

Onze Nederlandse Dj’s hebben inmiddels - ook door onderling meer samen te werken dan met elkaar te concurreren - ontdekt dat die lokale smaken ook internationaal prima aanslaan en zijn nu vaak bekender dan de onderliggende artiesten waarmee de weg naar roem begon. Nu onze cloud industrie nog.

En laten we eerlijk zijn. Is brokering niet bij uitstek de cloud activiteit die het beste aansluit bij onze Nederlandse handelsgeest en traditie? Veel van de benodigde handelsroutes voor deze activiteiten hebben we al beschikbaar dankzij de diverse uitstekende Nederlandse Internet Exchanges, nu nog de benodigde handelsreizigers en pioniersmentaliteit.

‘God Is a Dj’ van Pink (2003) (niet te verwarren met het gelijknamige nummer van Faithless uit 1998) begint met ‘If God is a DJ, Life is a dance floor’ en eindigt met ‘You get what you're given, It's all how you use it’. Een toepasselijke verwijzing naar het slim toevoegen van waarde aan wat standaard al beschikbaar is, de essentie van Cloud Service Brokers (en van onze Dj’s).