Blog Tune into the Cloud: Gregor Petri over Songs of Innocence

Gregor Petri

Dankzij het marketing een-tweetje tussen Apple en U2 kent de muziekindustrie een nieuw genre. Naast pop, hiphop en R&B albums spreken we nu ook over Spam albums. Dat dit niet bij iedereen in goede aarde viel, bleek vrijwel direct na de release, toen artikelen over ‘Hoe gratis U2 album te verwijderen’ welhaast populairder bleken dan het album zelf.

Nu is het manipuleren van charts door innovatieve marketingacties niets nieuws in de muziekindustrie. Was het niet Rob de Nijs die ooit recht naar nummer 1 in de top 40 ging door het mee bundelen van een single (zo’n goedkope buigbare plastic versie) met de Tina of de Hitkrant? Ongetwijfeld heeft deze actie indertijd minder opgebracht dan de 100 miljoen die genoemd wordt omtrent de U2 deal, maar de verontwaardiging - met name onder fans van de concurrentie - was er niet minder om.

Cloud providers komen er - vaak met vallen en opstaan - langzaam achter dat het leveren van cloud diensten niet alleen een hogere servicegraad maar ook een hogere verantwoordelijkheid betekent. Zo was het Amazon die diep door het stof moest na het ongevraagd verwijderen van George Orwell’s boek Animal Farm van de Kindle’s van klanten (een 1984-achtige actie die hen niet in dank werd afgenomen).

Wat deze afwegingen zo lastig maakt, is dat bij veel cloud diensten de technologie en de content naadloos in elkaar overlopen. Google Maps levert veel meer dan alleen cartografische technologie (namelijk foto’s van uw en mijn achtertuin of in ieder geval van onze voortuinen) en ook LinkedIn wordt niet gebruikt omdat het zulke goede zoek algoritmes heeft. De waarde zit in de content over mensen en competenties.

Bovendien zijn de reacties vaak cultureel (en dus regionaal) bepaald. Voor wereldwijde cloud providers is het verdraaid lastig hier op in te spelen. Zo worstelt Google momenteel met de implementatie van het Europese ‘recht om vergeten te worden’. Als meneer Jansen vraagt om verwijdering van de link naar ‘Groothandel Jansen failliet’ uit 2001, moet deze dan alleen niet meer verschijnen als men zoekt op ‘Jansen’ of ook niet meer als men zoekt op ‘faillissementen 2001’? Het interpreteren van dit soort ethische vragen is nieuw terrein voor veel technologie providers, en een gebied waar we nog wat uitglijders mogen verwachtten. In de context van het recht om vergeten te worden is bijvoorbeeld de interpretatie dat verwijderde resultaten niet verschijnen via het .nl domein maar wel bij gebruik van het .com domein op zijn minst merkwaardig.

Veel cloud providers hebben er nooit om gevraagd om dit soort afwegingen te moeten maken, maar zelfs als zij geen content leveren maar slechts verzamelen - denk bijvoorbeeld aan al de medische en activiteiten data die Apple straks via haar nieuw Apple Watch zal verzamelen - zullen zij er niet aan ontkomen.

Het lijkt erop dat U2 lead singer Bono er inmiddels al van geleerd heeft, want al in de week direct na de controversiële release van ‘Songs of Innocence’ kondigde hij een vervolgalbum aan, met als titel ‘Songs of Experience’.

Songs of Innocence is het dertiende album van de Ierse band U2. Het album werd tijdens Apple’s launch event voor de IPhone 6 en de nieuwe Apple Watch direct (gratis en ongevraagd) gelanceerd naar meer dan 500 miljoen geregistreerde iTunes gebruikers.